9 listopada 2016

Przez Tajlandię w kierunku Laosu

Jak przejechać autobusem z wyspy Koh Chang (wybrzeża Tajlandii przy granicy z Kambodżą) do Vientiane w Laosie?
Najkrótsza droga to +/- 800 km. Niestety nie wiadomo co, skąd-dokąd i którą drogą tam jeździ.
Jedyna informacja w necie to jechać do Bangkoku i potem nocnym pociągiem albo autobusem z Bangkoku. To samo mówią w biurach podróży. To jest na około i już robi się 1000 km. Zakładając brak obsuwy w przesiadkach i że będą wolne miejsca to będzie ponad 24 h w autobusach.
Pierwszy wniosek - nocleg po drodze, bo w jednym ciągu się zakatujemy.
Drugi - dobrze by było na wprost a nie przez Bangkok, korki i masakrę komunikacyjną. Pomogli podróżnicy z forum Lonely Planet, potwierdzając, że jeżdżą autobusy, opisując co/jak i z przesiadkami damy radę.

W wyniku wytyczyliśmy trasę Koh Chang - Trat - Khorat (inaczej Nakhon Ratchasima), nocleg, Khorat - Nong Khai (granica) - Vientiane.

Pierwsza podróż udała się z poślizgami. Ambitnie postanowiliśmy wystartować rano i zamówiliśmy songtaew (pick-up taxi) na 7, żeby dojechać późnym popołudniem do Khorat. I tak po kolei:
1. Songtaew się nie pojawił. Zadzwoniliśmy po następny. Nie bardzo zrozumiałem tajglisz, ale zrozumiałem że: o 8 i tak, że zrozumiał gdzie. Tu  mam wrażenie, że to była to ta sama co miała przyjechać o 7 i odpowiedź była tak będzie, będzie o 8. Przyjechała o 8 i zabierała jeszcze innych po drodze (to nie jest prywatne taxi; nie ma zniżki, że dobrał po drodze innych). Cena 150B/osoba.
2. W efekcie odpłynęliśmy z wyspy promem o 9 zamiast o 7.30. Cena 80B/osoba.
3. Z przystani promu na lądzie songtaew na dworzec autobusowy w Trat. Za dopłatą (od nas) odjechał z 4 pasażerami od razu (inaczej by czekał następny prom ... aż się zapełni). Standardowa cena 60B/osoba, z dopłatą za odjazd już 100B/osoba.
4. Autobus z Trat do Khorat właśnie odjechał ... Następny za 2h o 12:15. Jechał, jechał, wlókł się za ciężarówkami przez jakieś górki, aż dojechał o ... 21 z ogonkiem.
5. Tuk-tuk (moto-przyczepa) z dworca do hotelu w Khorat to był ekspresowy śmigacz :-) Raz, dwa i na miejscu. Cena 80B.
+/- 22 wyszliśmy z hotelu głodni jak wilki wciągnąć cokolwiek. Uff! Udało się!

Nie ma czegoś takiego jak centralny rozkład jazdy, więc jak by ktoś chciał wiedzieć co aktualnie i o której jeździ z Trat to poniżej są zdjęcia. I jest bezpośredni autobus na granicę z Trat do Nong Khai jak widać na 1 zdjęciu.